ANTON PAVLOVSKY (cello) & SERGEY BASUKINSKY (piano)
16 – 20 juni 2010
Twee jonge talenten uit Rusland, Anton Pavlovsky (cello) en Sergey Basukinsky (piano), horen momenteel tot de meest vooraanstaande musici in Rusland en zijn in Nederland voor vele muziekliefhebbers reeds bekend. Hun betoverende spel, virtuositeit en passie wordt voor de toehoorders tot een intense muzikale belevenis. Dit keer bestaat hun programma geheel uit muziek van Russische componisten.
Beide musici zijn met uitmuntende resultaten afgestudeerd aan het Conservatorium van Moskou.
Anton Pavlovsky heeft reeds op jonge leeftijd deel mogen nemen aan de masterclasses van M. Rostropovitsj. Zijn jong talent ontwikkelde zich zodoende onder het toeziend oog van de grootmeester. Anton volgde diens spoor en werd in 2006 evenals zijn grote voorbeeld ook winnaar van het ‘Praagse Lente Concours’. In november 2010 heeft Anton de eerste prijs op het internationale concours in Moskou gewonnen en in februari 2010 is hij prijswinnaar geworden van het internationale strijkconcours in Johannesburg (Zuid-Afrika). Naast zijn solo-optredens, werkt Anton als celloaanvoerder in het ‘Moskouse Virtuozen’ orkest o. l. v. V. Spivakov.
Sergey Basukinsky werd al op 12-jarige leeftijd winnaar van het Jeugd Tsjajkovsky Concours, waarna de beroemde pianist Michail Pletnev hem als zijn leerling aannam. Sergey heeft de Royal studiebeurs voor The Royal College of Music in Londen gewonnen, waar hij nu zijn studie voortzet. Hij trad met soloconcerten in verschillende Europese landen en Japan op.
In het samenspel van deze twee uizonderlijke musici wordt een geheel nieuw, verrassend en betoverend geheel gecreeerd dat het niveau van elk van hen afzonderlijk ontstijgt.
Stichting „Klank en Beweging“ hoopt deze gebeurtenis met u te mogen delen en nodigt u uit om een van de concerten bij te wonen.
Meer informatie en fotomateriaal: www. klankenbeweging. org
P. Tsjaikovski, ‘Pezzo Capriccioso’, op. 62
N. Mjaskovski, sonate voor cello en piano nr.2 in a, op. 81
Pauze
D. Sjostakovitsj, sonate voor cello en piano in d, op. 40
S. Prokofiev, Adagio uit het ballet Assepoester
S. Prokofiev, Mars uit de opera ‘Liefde voor de drie sinaasappelen’.
Tsjaikovski, Pezzo Capriccioso, op. 62
Tsjaikovski componeerde dit betrekkelijk korte werk met zijn halsbrekende passages in de zomer van 1887. Het werk was in een week klaar. Oorspronkelijk werd het geschreven voor cello en orkest, maar ook de piano-versie is van Tsjaikovski zelf.
Het werk zelf, geschreven in de sombere toonaard b klein, is niet zo ‘capricieus’ als de titel zou doen vermoeden. Over het mooie elegische Russische thema dat verschillende keren terugkeert, hangt een soort weemoed. In de afwisseling met het snelle passagewerk zouden we de strijd tussen de ondoorzichtige en verwarrende lijnen van het lot en een verlangen naar de rust van een voorbij verleden kunnen zien. Tsaikovski schreef het in een zeer moeilijke periode van zijn leven. Misschien was hij er daarom zelf ook niet tevreden mee.
Majskovski , Sonate nr.2 in a, op. 81
De ten onrechte in het Westen nog onbekende Mjaskovski schreef deze sonate in 1948. Hij werd opgedragen aan de toen nog jonge cellist Rostropovisj. Deze sonate was een van de laatste werken in een groot oeuvre (o. a. 27 symfonieën!). Voor deze sonate kreeg de Sovjet patriot Miaskovski postuum de Stalinprijs. Het werk heeft drie delen. Een zangerig , warm en lyrisch eerste deel (Allegro moderato) waarbij de late romantiek aan Rachmaninov herinnert. Dit deel wordt geheel gedragen door één thema en heeft een weidse en rustig voortgaande beweging. Het tweede deel (Andante cantabile) heeft een nostalgische stemming. Hoewel in het derde deel (Allegro con spirito) elementen van het thema uit het eerste deel terugkomen , is de stemming geheel veranderd. Een zoekende gejaagdheid overheerst waaraan het melodische element dat zo sterk de eerste twee delen domineerde wordt opgeofferd.
Sjostakovitsj, sonate in d op. 40
Deze sonate componeerde Sjostakovitsj in 1934. Dit was de tijd dat hij zich door zijn opera Lady Mcbeth van Minsk de woede van Stalin op de hals had gehaald. Het eerste deel (Allegro non troppo), het langste deel is opgebouwd op drie verschillende thema’s die telkens een hele andere stemming oproepen. Het tweede deel (Allegro) roept associaties op met de eigentijdse machine kunst (Leger). Het is een humoristisch scherzo-achtig deel dat o. a. in het ritme ‘mechanische’ elementen vertoont (moto perpetuo). Het derde deel (Largo) is het enige deel dat in een echte mineur-stemming is gecomponeerd. Het is verstilde, bedachtzame lyriek met lange elegisch zingende melodische lijnen, waarbij de piano en de cel aan het eind ‘eigen wegen’ lijken in te slaan. Het eindigt in een verstild zoeken. Het vierde deel (Allegro) kent een thema waar de componist verschillende keren weer naar terugkeert onderbroken door wisselende tussenstemmingen. Rondo.
Prokoviev
De twee stukken van Prokoviev komen uit een ballet (het Adagio uit Assepoester) en de Mars uit de opera ‘Liefde voor de drie Sinasappelen’.
OVER DE MUSICI
Anton Pavlovsky werd op 30 april 1985 geboren in Oefa, een stad in de Oeral,. geboren. Hij kreeg zijn eerste cellolessen toen hij vijf jaar oud was. Hij werd al vanaf jonge leeftijd als een bijzonder muzikale talent beschouwd en rondde in 2003 met succes de vooropleiding van het conservatorium af. Hij zette zijn opleiding voort aan het Tsjaikovsky-Conservatorium van Moskou bij professor N. Sjakovskaja, volkskunstenaar van de Sovjet Unie.
Anton is laureaat van vele nationale en internationale jeugdconcoursen. Hij is winnaar van het Nationale Jeugd Concours van Babitsj.
In 2006 wint hij het 58ste Internationale Concours „Praagse Lente“, en haalt daar vier prijzen. Hij nam deel aan masterklasses o. a. van M. Rostropovitsj, D. Schafran, E. Finke, en M. Chomitser. Ook nam hij deel aan de masterclass in Zurich, en aan het zesde Internationale Cello Festival te Kronberg ter ere van P. Kazals (Duitsland).
Anton Pavlovsky speelde op muziekfestivals voor jonge talenten in Colmar (georganiseerd door Vladimir Spivakov), Frankrijk en internationale festivals in Rusland en de Oekraine.
Hij is stipendiaat van de Rostropovitsj-foundation, van het Fonds Uitvoerende Kunstenaars van de Russische federatie en van de President van de Basjkirische Republiek.
Anton Pavlovsky geeft vele soloconcerten, in binnen — en buitenland. Hij wordt door verschillende orkesten begeleid. Hij kreeg les van Mstislav Rostropovitsj en in de loop der jaren is er een hechte band tussen leerling en leraar ontstaan.
In de zomer van 2008 is Anton afgestudeerd aan het Moskouse Conservatorium met als resultaat: uitmuntend. Hij behaalde daarbij de hoogste waardering.
In februari 2010 is hij prijswinnaar geworden van het internationale strijkconcours in Johannesburg (Zuid-Afrika). Naast zijn solo-optredens, werkt Anton als celloaanvoerder in het ‘Moskouse Virtuozen’ orkest o. l. v. V. Spivakov.
Sergej Basukinsky werd geboren op 2 augustus 1985 in Lipetsk, een klein Russisch stadje. Hij kreeg zijn eerste pianolessen op 6 jarige leeftijd. Op twaalfjarige leeftijd won hij het Derde Internationale Tsjaikovsky Jeugdconcours. Hij zette zijn studie voort op de centrale muziekschool bij het Tsjaikovsky-Conservatorium van Moskou. Na een jaar werd hij leerling van de wereldbekende pianist Michail Pletnjev. Vervolgens studeerde hij aan het Tsjaikovsky- Conservatorium in Moskou. Hij volgde de klas van professor S. Dorensky en is winnaar van acht nationale en internationale concoursen.
Sergej trad o. a. op als solist met het Russische Nationale Orkest o. l. v. M. Pletnev, het Russische Filharmonische Orkest o. l. v. A. Anisimov, het orkest van de Staatsacademiekapel van St. Petersburg o. l. v. V. Tsjernosjenko. Hij verzorgde optredens in steden van de Russische Federatie en verder in Frankrijk, Zwitserland, Nederland, Italie, Duitsland, Litouwen, Spanje en Japan.
In de zomer van 2008 is Sergej afgestudeerd aan het Moskouse Conservatorium met uitstekend resultaat. Volgend jaar zal hij zijn studie voortzetten aan de Royal College of Music in London. Het enig beschikbare stipendium is aan hem toegewezen!